tisdag 17 maj 2022

Första Turen Med Husbilen ...

Äntligen kom vi oss iväg med husbilen några dagar. Förstår inte att det är så mycket annat som upptar våran tid. Hur hann man med allt när man jobbade?

Nu blev det i alla fall en vända till Karlstad med ett stopp på Skerike golfklubb, som ligger i Västerås. Alltid roligt att spela på andra banor men den här banan hade inte mycket till gräs, kändes det som. Om man tappade bort bollen i luften när man slog, upptäckte man den när det uppstod ett litet sandmoln på nedslagsplatsen.  Det var som ett lager med sand på armar hår och kläderna. Kanske att banan blir bra längre fram på säsongen.

Vi övernattade på ställplatsen i Västerås hamn, för att ha nära till min kusin, som vi skulle umgås med. Egentligen förstår jag inte varför den platsen är så populär. Det gjorde inte heller de två andra paren, som vi träffade där. Visserligen är det nära till restauranger och stan och man har tillgång till toalett dusch kök och tvättmaskin och man ser lite av Mälaren. Men sedan då, en dammig grusplan, man kan inte tömma vare sig toa eller gråvatten. Till en kostnad utan ström 258,50:- och med ström 302:- Konstiga priser tycker jag, och förbokning sker via Campingspot. Vill man tömma gråvatten kan man vända sig till Mälarcamp och betala en slant så får man tömma där. Toaletten kan man visserligen tömma i en utslagsho längst bort utmed vägen, där båtarna tömmer, dit kan vem som helst åka och tömma, behöver inte betala något. Nu har jag gnällt färdigt hihihi.

Följande dag åkte vi mot ett regnigt Karlstad. Gjorde ett snabbstopp i Karlskoga, på ställplatsen Boforsudden, bredvid brandkåren vid sjön Möckeln. Det sår fint ut med asfalt och gräs mellan platserna. Tömma kunde man också göra. Vad det kostar där, vet jag inte då vi bara gjorde ett snabbt stopp och det var betalning med parkerings appar.

När vi kom fram till Karlstad hade regnet upphört och vi parkerade bakom Cirkel K macken, Sävegatan.
Där finns det 10 platser, uppmärkta för husbilar med ordentligt mellanrum mellan bilarna. 24 timmar får man stå och det är gratis. Det finns el att få, som betalas med parkerings app, kostar, vet ej. Kvällen gick i regnets tecken och vi somnade gott.

Det man kan tänka på är att man står under Kastanjeträd. Dom som vet att Kastanjeträd har väldigt väldigt klibbiga blommor, ställer sig inte där. Inte heller när de hårda kastanjerna ramlar ner på taket.
Följande morgon gick vi bort till Nöjespalatset, nej inte för att dansa hahaha, det var en SolcellsMässa där, som Jakob var intresserad. Den var väldigt liten och han fick den info han behövde.
När vi kom tillbaka, drog vi vidare till hamnen i Kristinehamn och hoppades på sol och utesittarväder ihop med vännerna. Men ack vad vi bedrog oss, det började regna regna och solen kom fram först sent på kvällen.

Efter frukost dagen därpå åkte vi åt varsitt håll och kunde konstatera att det blivit lite si så med våra utesittarstunder men det får vi ta igen nästa gång.

Vi åkte till Karlskoga golfbana för att spela på eftermiddagen. I vanliga fall brukar vi komma till banorna på eftermiddagarna för att spela dagen efter på morgonen. Den här gången gjorde vi tvärt om, spela på eftermiddagen, sova kvar och åka vidare dagen efter.

En väldigt trevlig fin bana, lite kuperad men jösses så det blåste. Halv storm kändes det som och bollarna levde sitt egna liv och följde med i vinden hahaha.

Mörka moln tornade upp sig men vi klarade oss från regn och fortsatte spela i kortärmat.
Va, redan knoppar i Liljekonvaljerna
Nej inget utesittarväder denna kväll heller.
Redan klockan 7 på morgonen vaknar jag med ett ryck av ett hemskt ljud, som inte gick att bestämma vad det var. I dessa tider, blev jag först rädd, sedan ner med rullgardinen och tittar ut på denna stora sopmaskin som, dunkade skramlade något otroligt.

Eftersom det inte blev det någon sovmorgon för oss, gav vi oss iväg efter frukost. Stannade till hos våra vänner på en fika och fortsatte vidare på lite mindre vägar. Bestämmer oss för ett besök på Julita Gård, som ligger 25 km utanför Katrineholm vid sjön Öljaren. Har varit där flera gånger tidigare, både sommar som vinter och övernattat. Kör in till den hänvisade parkeringen för husvagnar/husbilar och kände bara, att här ville vi övernatta.
Den här tiden på året är allt stängt, öppnar den 1 juni, fast man kan så klart gå in i parken.
Följ gärna med oss in.
Skansenstugorna, från 1700-talet flyttades från trakten, hit till Julita Gårds friluftsmuseum, som blev klart 1907.

Här inne i parken finns ett Cafe och utanför parken finns Julita Wärdshus.

Här kunde man prova på att bygga ett timmerhus.
Jakob kände inte för att börja bygga, vi gick vidare.

Julita Herrgård,
allt är ju stängt nu men när det öppnar, är det fint att gå in i herrgården och alla andra byggnaderna och titta.

Det är flera områden med fruktträdsgenbank, som här päronträden
Även denna "tunnel" är med päronträd, om jag inte minns helt fel.
Ett stort område med Äppelträd, även det genbank. Äpplena hade inte kommit lika långt i blomningen.

Visst är det vackert med alla Vitsippor.

Det var våran första resa, nu är det trädgården hemma som ska få en uppryckning.

Kram Yvonné

1. Det blev väl en fin premiärtur trots blåst och regn! Här ägnade vi merparten av gårdagen till att skrubba rent husbilen, både in- och utvändigt. OJ, så välbehövligt det var. Nu står den klar och bara väntar på nästa tur men vi får se när det blir. I nästa vecka ska den få två nya framdäck och veckan därpå har vi tid för både besiktning och fukttest...
    Ha det så gott!

1. Ja vädret kan man inte göra något åt, bara gilla läget eller hihihi. Förstår att den behöver att bli ompysslad, brukar bli lite dammigt. Ta en tur upp till Karlskoga GK helt klart en trevlig bana att spela.
      Ha det fint ni också Kram

2. Matts Torebring (som inte vill vara anonym) tycker att det blev ett megalångt, ganska balanserat inlägg, där det tråkiga blandades med det vackra och positiva, precis som det är i livet också. Ha det gott på resan!

1. Konstigt att somliga blir Anonyma, tack att du skrev ditt namn. Kan nog hålla med att det blev ett långt inlägg hahaha.

3. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

4. Vad trevligt att premiärresan är gjord. Lite trist väder och lite varierande platser att övernatta på. Kul ändå med lite golf också liksom att träffa vänner.
    Julita är trevligt men har varit där när det varit säsong. Minns alla de vackra gröna omgivningarna och de fina miljöerna- Och värdshuset som hade så god mat som erbjöd sjöutsikt.
    Önskar dig nu fina dagar hemma.
    Ha det gott

1. Visst är Julita en fin plats att besök och alla årstider har sin charm. Värdshuset har vi inte besökt, roligt att det har god mat för alla som går dit.

5. Ser ut som att ni hade en riktigt trevlig premiärtur! Så vackert med alla blomstrande växter :)

1. Tack det var en bra tur, alltid kul att komma iväg med husbilen.

6. Så härligt att ni äntligen kom er iväg på husbilsrull…era lurifaxar 😂Det var roligt att ni höll eran Gotlandsresa hemlig för oss😄Kul ni kom förbi oss vid Tofta….men det inlägget kommer väl sen antar jag . Kramizar Deciree