lördag 17 november 2012

Olika Kameror.....

Fotograferat, har både Jakob och jag gjort genom åren. De senaste 12 åren, är det nog jag, som sköter kameran, fast intresset från Jakob sida, verkar vakna till liv, igen.
På 70 talet (oj, det låter länge sedan hihi) då hade Jakob eget mörkerrum och exprimenterade mycket med allt vad foto heter. Själv gick jag på fotokurser, hade inget eget mörkerrum men fick låna av en kompis som hade det.
Visst var det spännande, att man kunde hitta på olika kanter runt bilden när man belyste den och sedan väntan på när den svart-vita bilden kom fram på papperet osv osv. Att sedan hänga upp bilderna på tork och kunna titta på alla. Det var något visst med det, tycker jag.
Idag, fick vi för oss att titta på våra gamla kameror, för vi har dom kvar!
Jag fotade med en Chinonflex, bara kamerahuset vägde 750gr, tillsammans med normalobjektivet är den uppe i 1025gr. Ganska så tung, tycker jag. Till den hade jag en vidvinkel och ett teleobjektiv, tre stycken mellanringar, så jag kunde fota småkryp, även en blixt att sätta på. Objektiven, förvarades i fina hårda skinnskydd.
Jakob, hade två stycken kamerahus, Minoltor. Även han hade tele och vidvinkel objektiv.
En avtryckar kabel/sladd, en motor som sattes under kamerahuset och gjorde att många bilder togs i en följd.  Ett utbytbart bakstycke till kamerahuset där datumet ställdes in och för att få med på bilden.  Separat blixt och en exponeringsmätare.



Det var våra systemkameror.
Och vad ska man göra med dessa kameror? Inte köper man filmrullar, finns det över huvudtaget?
Så vad gör man, mer än tittar på dom vart 10 år ha ha ha
Sedan har Jakob en raritet!
Det är en filmkamera

En Paillard Super 8
med fjäder uppdragning.
Jättebra optik.
För 2 år sedan när vi satt och slölyssnade på radion. Var det en "Sak letar" tävling, där dom efterlyste ljudet på en gammal dubbel 8 kamera.
Jakob säger: en sådan har jag och greppade telefonen och ringde in på deras nummer. Där fick han ange sitt namn och adress, tack och hej!
Vi fortsatte med frukosten och rätt som är det är, hör vi radioreporten säga: Nu står jag framför ett vitt tegelhus....
Jösses, hon hade kommit till oss. Utan förvarning så var hon där och hade redan hunnit rigga "jätte" antennen ha ha ha 
Gissa om det blev fart på oss att plocka fram Super 8:an.
Hon kom in och riggade upp antennen ur ryggsäcken och fram med mikrofonen och sedan vart det direktsändning!
Jakob fick berätta lite och dra upp sin Super 8, och ljudet spelades in och hördes ut i etern!! 

Idag, drog han åter igen upp den och så här låter det.
Ja det var "då-tidens" kameror!
Idag fotar vi med små, som är lätta att stoppa ner i fickan.
Eller den här Sony, som är en favorit, den har vi haft ett tag nu.
Men så blev det en tillökning, på min födelsedag!!
Har inte hunnit sätta oss in i den ännu.  Har inte laddat ner programvaran i datorn än, men läser manualen och kan inte låta bli att fota hihi
Snart så får vi även se bilder från den kameran.
Roligt ska det bli med en systemkamera och kunna byta objektiv. Än så länge är det normalen, som sitter på.
Önskar er en Trevlig Helg,
kanske med en del fotograferingar?
 
Kramizar
Yvonné

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar