tisdag 3 april 2018

Mors 90-års Kalas/Grand Hotel...

Bloggen är väldigt bra, som dagbok för mig.  
Därför kommer här en fortsättning på min mors
 90-års kalas.
Hon öppnade dörren och blev väldigt "råles" som man säger i Västmanland, min mor är född i Köping. Hon hade inte väntat sig några ballonger och framför allt inte sådana jättestora ballonger.


Min långa lille-bror kom.

                                                                              Naturligtvis fick hon 90 rosor och lika "råles" blev hon av alla rosorna.

Jakob är duktig och gillar att vara i köket. Medans jag gjorde trevånings tårtan, "delegerade" jag smörgåstårtan till Jakob. Han gjorde den helt perfekt och den smakade som vanligt väldigt gott.
Självklart var det mor som fick börja skära i tårtan. Här är hon fortfarande råles av hur stor tårtan var.
 Chokladbotten med lite kaffesmak. Fyllningen är choklad/bailyesfluff och hallonmousse.
Eftersom jag gillar att ta kort, ville jag ha ett på oss tre.  Min bror kom på idéen att vi skulle böja på benen, för att vara på samma nivå, som mor. Ja det hade kanske fungerat bra om nu inte Jakob, som var utsedd till fotografen, hade fotat "Lustiga Grimaser Familjen" i helfigur hahaha
 Det blev nog lite bättre så här, i vanlig längd.
Mor blev ordentligt firad av oss i familjen, min kusin och tre av hennes väninnor kom.
Väldigt lyckat kalas.

***
Dagen efter blev det lunch på "Hemlig Plats" som var
Grand Hotel.



 Dagen till ära, svenska flaggan på vårat bord.

 Väldigt god lunch.
En vegetarisk rätt, såsom bakad rotselleri med sparris bland annat.
 Tempurafriterad torskrygg
En Wallenbergare
Naturligtvis beställde vi olika desserter också.

***
Grand Hotel har många vackra salonger, till exempel 
Spegelsalen.
som man kan hyra för runt 51,000:-
Mycket speglar guld och vackra takmålningar.

Oj vilka kristallkronor

Strömsalongerna,
bakom min bror och som vätter ut mot Strömmen. Det enda rum som har balkonger man 
kan gå ut på.
Vapensalen, 
bredvid Spegelsalen.
Vi tittade även in på 
Vinterträdgården.
 Min bror passade på att läsa New York Times
 Toalett bilderna ska så klart också vara med.

 Vacker tygtapet.

Tack fina mor  att vi fick fira dig i dagarna två.
Här i koftan jag sytt till henne.

***

Kram
Yvonné








4 kommentarer:

  1. Vad roligt att ha en pigg 90- åring som mamma kvar i gemenskapen. Det var den största bukett med rosor som jag någonsin sett.
    Sol kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det är kul att hon är så piggelin. Själv har jag inte heller sett 90 rosor i en bukett. Hoppas att man själv får en sådan stor hihihi
      Kram

      Radera
  2. Vilken fantastisk fräsch och fin mamma du har och inte kan man tro att hon fyllt 90 år. Vill gärna ha receptet för att hålla sig så "ung" Gratis till både dig och din mamma....lika fina båda två.

    SvaraRadera
  3. Oj vilket härligt kalas! Vilka tårtor! Förstår att din mor blev råless. Trevligt med besöket på Grand hotell. Stort grattis till 90-åringen i efterhand!

    SvaraRadera