torsdag 22 oktober 2015

En Önskan Gick I Uppfyllelse......

Ända sedan jag var ung har jag velat åka och plocka apelsiner vindruvor och oliver.
Inget av det har jag gjort, förräns idag!
Vi vaknade upp tidigt till ett konstigt swischande ljud?
 Har sovit på ställplatsen bredvid Tempeldalen, som vi förresten besökte igår, i staden Agrigento.
Natten har varit knäpptyst och när detta ljud kom in till oss genom den öppna takluckan, kunde vi inte riktigt förstå vad det var för något.
Det enda som var bredvid oss var mängder med olivträd.
Började med frukosten och då kommer det swischande ljudet närmare och även röster.
Nu såg vi också att kronan på olivträdet rörde på sig. 
Aha det var olivskörd på gång!
Vi gick bort till staketet och tittade och ett par minuter senare stod vi tillsammans med fem gubbar bland olivträden med varsin stör i handen.
Jag som har önskat att få vara med om att skörda oliver, fick nu tillfället.
Det var såå roligt tungt slitsamt smutsigt och roligt igen hihihi
Här hade dom två stora nät, som flyttades till det trädet som skulle skördas. Viktigt att det blev tätt runt trädstammen och näten lägges omlott.
Så var det dags att börja slå för kung och fosterland hahaha

En viss teknik och kraft behövs, inte som mina spagettiarmar hahaha
Ibland faller det ner pyttesmå gamla fågelbon
Oliverna samlas ihop i näten

och man rensar bort kvistar.

Därefter fylls de stora hinkarna 

Och hälls ner i säckarna
Det var varmt och dammigt Dax dricka vatten tyckte den här mannen.
Dom var så trevliga och roliga, 3 timmar gick såå fort.
Innan vi gick blev det gruppfoto.
Den kortaste mannen var Patrone, det var hans träd och han gick runt och sågade av grenar vart efter vi skördade.
Mannen i röda tröjan var lite av en arbetsledare.
Killen i blåa tröjan hade kommit från Ghana för 2 år sedan och pratade engelska.
Den näst kortaste mannen hade arbetat i Tyskland som murare och kunde lite tyska. Han hade fått en oliv ögat som gjort att han såg lite dåligt.
Mannen i ljusa tröjan var tystlåten. Rätt som det var kom han och gav mig en gul blomma som han plockat och sa att jag skulle sätta den i vatten. 
 Vi fick en påse med oliver med oss hem. 
Nu ska jag ta reda på hur vi ska tillaga dom?
Vet att dom ska läggas i kallt vatten och det ska bytas 2 gånger om dagen i dagarna två.
 Men sedan då? Vi får söka på nätet.
Patrones lilla hus

Och tre timmar senare stod vi utanför den stora järngrinden
Smutsiga med stora leenden och en rolig erfarenhet rikare.
Kommer alltid att tänka tillbaka på detta möte, när vi stoppar en oliv i munnen.


 Funiculi Funicula 
den "sjöng" vi tillsammans när vi slog ner oliverna hahaha



Kram
JoY





8 kommentarer:

  1. Vilken rolig och annorlunda upplevelse ni fick vara med om!
    Bra betalning dessutom! Väntar med spänning på att få veta vad ni gjorde med alla oliverna i säcken; om inte annat så har ni gott om nyttigt tilltugg :-)!
    Ciao/Titti

    SvaraRadera
  2. Spännande och intressant att läsa om! Kul att ni gav er in i det! Bloggaren Casa Annika i Sevilla skrev nyligen om hur man lägger in oliver. Kanske av intresse?
    http://casaannika.blogspot.hr/2015/10/heminlagda-oliver.html

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Helena har tittat in på hennes blogg men vi hade redan hunit snittat dom och lagt ikallt vatten Jaja det blir som det blir och kommer säkert att gå att äta i alla fall hihi
      Kram

      Radera
    2. Så spännande! Vilken upplevelse!
      Jesús, som kan mer om oliver än jag, hälsar att det nog går bra att lägga oliverna i vatten trots att de redan är snittade, bara de inte ligger i vattnet för länge. Men det gör de nog inte om det inte är en stor mängd :-)
      Jag har försökt att tycka om oliver, vänja mig vid smaken, men gått från att uthärda dem till att få kväljningar av minsta smakprov. Så nu har jag gett upp. Men min lilla tycker om dem, glädjande nog!

      Radera
  3. Det var väl trevligt att möta nya kulturer, seder och själv få delta i arbetet. Kram

    SvaraRadera
  4. Men såå roligt att få vara med om! Detta skulle jag också vilja uppleva. Tack för att du delar med dej
    Kram

    SvaraRadera
  5. Vi var med om det samma i Portugal, men där "krattade" eller repade vi av oliverna från kvistarna. Har även sett en del andra redskap för ändamålet i Grekland.
    Visst är det roligt att få vara med om hur det går till :)
    Missa inte mosaiken i Villa Roma del Casale
    https://maggansreseblogg.wordpress.com/2015/03/08/det-basta-sparade-vi-till-sist/

    SvaraRadera
  6. Det är också en dröm jag haft att få skörda oliver och vindruvor!! Så härligt. JAg följde just länken Helena skrivit. Var ju inte alls svårt att tillaga oliver! Det måste jag testa någon gång. Elisabeth

    SvaraRadera