söndag 18 februari 2018

Piteå Och MässBesök ...

Det går sååå trögt med bloggen nu. Lusten infinner sig inte att skriva, knappt att läsa alla era andra fina bloggar. Det är bara massa strul på mitt jobb med nedskärningar och allt vad det innebär, som man allra helst vill förtränga, vilket jag har gjort i helgen.
***
Har fått en "lyckoboost" med mycket skratt och prat, då våra goa vänner från Piteå, Kjell och Dessan kom till Hufvudstaden.
 Dessan och jag bestämde träff i tygbutiken, var annars när två sytokar möts haha. Alla fyra sammanstrålade sedan på deras hotell
Oj vilken dålig bild, skyller på att det var halvskumt.
Dessan har fått lite tyg i sin påse.
 Inte lätt att välja rätt knappar i denna band-knapp-butik!
I stället för att gå på restaurang, åkte vi hem till oss och åt middag. Då kan man surra på som man vill.
Dom var lite nyfikna på våran vacuum-maskin och Jakob visade hur den fungerade.
 Då vi lagar tex köttfärssås och lägger i små påsar och vacuum packar, in i frysen. När vi sedan är iväg med husbilen är det smidigt att bara ta påsen och värma den i varmt vatten. Inget matos, inget klet i kastruller, speciellt, som det blir med just köttfärssås.
Vi tycker den är väldigt bra.
Dessan hade födelsedag igår och fick sin present lite tidigare.
En Ångborste liten och behändig, jag hade även sytt en liten "börs" tygpåse, så hon kan hålla reda på sin kronjuveler.
Några bilder från kvällen blev det inte. 
Jag fick en present av Dessan, trots att jag inte fyllde år. Fina tygetiketter och clips. Vad den gula mojängen heter vet vi inte någon av oss. Den kommer bli bra att använda när det ska måttas in tex text/krumelurer, mitt på plagget. Det kommer att dokumenteras framöver hihihi

Följande morgon träffades vi på tunnelbanan för att åka ut till Kista, Caravan mässan.

Det blev strul med Kjell och Dessans biljetter, som dom hade vunnit. Efter en stund gick det att lösa och allihopa kom vi in och kunde titta runt.
Nu var vi fem stycken, som skulle hålla ihop, vilket inte går så bra. 
Dessan och jag gick för oss själva och hade telefonkontakt med männen.
Ska erkänna att vi pratade mest och fotade lite här och där hahaha
Fina färgade Dramaten vagnar fanns i denna monter.
 Det finns en liknande bil i vårat område och var nyfiken på hur den såg ut inuti.
 Där jag stod och fotade, precis innanför dörren, fanns toalett och duschen. Inte så stort, man får nog vara ganska smidig och bara två personer. Tyckte ändå att den var mysig.
 Föredrar nog den mindre bilen än detta stora schabrak som Morelo visade. Passar inte våra resor men det är tur att vi alla är olika.
 Oj så tung ratten var i Morelo, absolut inget som man tar med sig i handväskan hahaha
Väldigt mycket plåtisar var det. 
Det är inte lätt att putsa dessa rutor heller, då den är så hög.

Vilken tur att vi har husbilar som vi är väldigt nöjda med, våra
 Carthagosar.
Transportstyrelsen intog scenen och berättade om nya besiktningsregler, som gäller bilarna under 3,5ton. 
 3 nya vägmärken.
Olyckan, är en VMS skylt som tänds. Har själv sett den ute på Essingeleden.
Husbilen, bra att dessa skyltar kommer upp nu.
Sedan finns det en vit skylt, som inte syntes så bra. Såg den inte förrän han påpekade att det var en skylt uppe i högra hörnet. Det är en symbol på en husbil, parkeringsskylt  endast för 
personbilar klass 2.
 Här fick Kjell tillgång till mikrofonen för att ställa en fråga.
 Även övervikten diskuterades. Där är ingenting fastställt ännu men förslaget är att övervikten ska räknas % från totalvikten, inte som idag från lastvikten. Håller tummarna att det blir ett besked snart.
Information om mobillagen.
 Och körkortsreglerna
Lunch intogs och en liten sväng runt mässan igen.
Jösses vilka kraftiga däck, kan vara bra att ha om man ska åka i skog kanske.
 Här var det sköna långhåriga fällar.
 Lite färg i köket med dessa borstar och flaskor.
 Jakob hade köpt en insats i silicon till Omnia-ugnen.
Visserligen har vi ugn i husbilen men vi använder Omnia ganska ofta. Med denna insats kommer det bli så mycket enklare. Bara att plocka ut den och diska, verkar väldigt bra.

*** 
 Tiden gick fort och det blev dags för mig att åka till jobbet, medans Kjell och Dessan fortsatte bland bilarna. Kan tänka mig att Dessan använde kameran lite mer efter att vi gått hahaha
Många stora varma Kramizar till er goa vänner, som gav mig en "lyckoboost".

Kram
Yvonné


13 kommentarer:

  1. Oj, det var mycket och jag förstår, att ni haft mycket trevligt också.
    Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Alltid trevligt med vänners besök.
      Kram

      Radera
  2. Jag förstår att ni pratade och tittade lite. Alltid kul när man träffas.
    Ha det gott, kram 😎😎

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst blir det mycket prat och skratt när vi ses. Inte alltid lätt att kombinera med att titta runt också hihihi
      Kram

      Radera
  3. Haha, höll ihop gjorde ni kanske inte så bra ... Det känns som att vi träffade er en och en. Kjell träffade jag inte alls, men honom råkade jag se i en video om en husbil när jag googlade ;) Ha det fint! Kramar till er

    SvaraRadera
    Svar
    1. Nej vi var ganska utspridda och inte hann vi prata många ord heller när vi möttes på toan. Vi får ta igen det nästa gång vi ses. Var hittade du den videon på Kjell?
      Kram till er bägge

      Radera
  4. tusen tack snälla för en härlig helg efter allt mitt kaos som varit i mitt liv sista tiden. Det var verkligen en helg boost för oss också. Kameran kom inte alls fram sen ni åkte o vi fortsatte på mässan 😄. Tack för mat o present som jag fick av er. Ska testa den lite nu hemmavid. Kul med bilder på oss alla 4 i hemsytt 😂 Tusen tack för i helgen, det blev en fin helg. Kramizar

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det var bra för oss allihopa med denna helg, man får skingra tankarna en stund. Kläder på metervara, ja det var vad vi hade alla fyra.
      Kramizar

      Radera
  5. Ser ut som ni haft en underbar helg med vänner på mässan!

    Ha det gott......Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja det var så mysigt att få träffas och inte bara prata på Skype.
      Kram

      Radera
  6. Vacuum-maskinen är en Lacor, företag i Västra Frölunda.
    Kram

    SvaraRadera