söndag 5 oktober 2014

På Rull - Över Passet Mot France....

Det blev
Gotthardpasset
Just det passet har vi kört ett par gånger tidigare. Inte för att vi känner till kurvorna men vi har sett den fina utsikten. Med tanke på att sikten inte var den bästa när vi skulle köra.
Varför köra över passet, när det är molnigt, kan man ju undra?
Jag är absolut inte förtjust i tunnlar! Framför allt inte tunnlar som är låååånga och har mötande trafik, vilket Gotthard har och är 16,9 km låååång!
Nej jag har aldrig åkt igenom den och kommer aldrig att göra, men jag vet att den är det.
Valet var alltså enkelt. Uppåt bar det och sikten var helt ok,
Vi stannade på passhöjden vid museumet.
Nja så värst varmt var det inte +12grader och Jakob tyckte inte om att bli fotad när han bara hade shorts på sig och frös.


Rullar ner på andra sidan mot Schweiz. Där börjar sikten bli sämre eller nästan obefintlig! Vägräckena är så gott som obefintliga också, i alla fall bitvis.
 Ner kommer man alltid, som Jakob brukar säga hihi.
Uppe vid Andermatt byggs det en stor skidanläggning med hotel och golfbana.
Vilket vi tyvärr inte såg något av på grund av molnen,
Vid passets slut bor våra goda vänner och där gjorde vi ett stopp.
Tänk att vädret ändrar sig snabbt, över Vierwaldstettersee låg fortfarande molnen lågt
och solen kom fram när vi närmade oss Basel
Och helt plötsligt har vi kommit in i 
Frankrike!
Vi ska hälsa på vänner i Saint-Louis.

Kram
JoY
Nogger





6 kommentarer:

  1. Fint bland molnen och vackra vyer !!
    Även Sol fick ni se med :-)

    Ha det gott/Kram

    SvaraRadera
  2. Jag vet att det är en vacker tur ni åkt över St Gotthardpasset. Dimman har sin tjusning den också. Ni får mig sugen på en alptur!! Kramar Elisabeth

    SvaraRadera
  3. Den vägen i dimman, utan vägräcken, nej tack, då tar jag nog trots allt hellre en tunnel, även om den skulle vara lång. Kram på er.

    SvaraRadera
  4. Håller med Matts...aldrig att vi skulle köra i den dimman. Då tog vi nog hellre tunneln...tror jag:) Men det är klart att det inte var er första gång som ni körde där...därför vågade ni :) Jättefina bilder i dimman. Visst har Jakob rätt...ner kommer man alltid:)) Kramiz

    SvaraRadera
  5. Usch och fy, inga räcken och dimma..........då hade jag nog valt tunneln även om jag inte är så förtjust i tunnlar. Ner kommer man ju alltid...........

    Kram!

    SvaraRadera
  6. Vilken helt fantastisk resa ni gör!!!

    SvaraRadera