söndag 27 november 2022

Schweiz Del 1 ...

Nu orkar jag inte skriva mer om denna snö, tack och lov har vi inte fått något mer men det ligger kvar i drivor efter takras.

***

Innan snön kom här hemma, var vi 10 dagar i Schweiz och hälsade på släkt och vänner.

Jakob hade fått en inbjudan till ett klassmöte i början av november, som han ville vara med på.

Vi velade lite hit och dit hur vi skulle resa. Funderade på att ta husbilen ner, för att på hemvägen besöka Julmarknader, men vi var ute lite för tidigt för julmarknaderna.

Till saken hör att jag har inte behörighet att köra husbilen i Schweiz. På grund av att bilen väger över 3,5 ton och jag inte har C-kort och Schweiz är inte med i EU. Då hade vi fått ställa husbilen i Tyskland och ta oss över till Schweiz och hyra personbil där. Nej det insåg vi att det verkade krångligt. Om det hade varit en annan årstid så hade det kanske varit roligare men inte nu.

Någon kanske undrar varför inte Jakob fortsätter kör husbilen i Schweiz, som han alltid har gjort. Det som har hänt är att han har fått sitt körkort indraget, på grund av sina ögon. Hans ögonläkare har sagt tidigare att hans värden legat på gränsen/strax under. Ja och så kom den dagen när värdena blivit något sämre och då blev körkortet indraget.

Bara att gilla läget och hitta andra lösningar. Så då blev det flyget. Tänk så enkelt det är att packa husbilen och nu blev det resväska. Rulla rulla alla kläderna, då tar de absolut minst plats och man får med sig mer. I stället för shampo/balsam flaskor, köptes shampo och balsam kakor, som ser ut som små tvålar. Något som jag hade för många år sedan. Fungerar väldigt bra och shampokakan ger ett bra lödder, lite svårare att få lödder är det med balsamkakan. Fast jag tog och drog med kakan över håret, fungerade det också. Finns för olika sorters hår.

På flygplatsen blev det hyrbil, som jag då fick köra. Den hade endast gått 130km, sprillans ny med andra ord.

Vi hade fina trevliga dagar och körde runt med Jakobs syster, till olika platser. Naturligtvis blev det mycket god mat i mängder. Som jag har längtat efter, just en sådan här rätt med mycket fräsch sallad och dressing med schnitzel, så gott gott.
Jakob har sin favoriträtt Kalvbratwurst. Vad den där timjankvisten tillför i korven, kan man ju undra.

I Lichtensteig såg vi en ovanlig byggnad, när vi kom närmare, visade det sig vara en stor katolsk kyrka.

Åkte vidare på de mindre vägarna.

Väldigt vackert att få se toppen på Säntis, 2500meter, berget som vi har vandrat upp till för ett antal år sedan.

Tog en sväng till Jakobs hemby och här på slänten finns hans föräldrahem och den gamla lilla ladan.

Utsikten från huset mot de fina bergen Churfursten med sina 7 toppar.
Bergen som Jakob vandrade på som liten, tillsammans med sin far.
Visst är det vackert, man kan inte se sig mätt på allt det fina.

Framme vid Schwägalp, där linbanan upp till Säntis går.

Syskonparet.

Kusinerna

Kartan över vandringsleden upp till Säntis, är den blå leden, som går upp vid nr 6, via nr 9 till nr 8.
En led som jag gärna vill gå, eftersom vi gått upp från baksidan, vore det roligt att gå även härifrån. Men nu var leden redan stängd på grund av snön.

Och så här ser det ut på riktigt.

Avslutar med denna bild då solen håller på att gå ner.