tisdag 16 oktober 2018

Norge Resan Del 8 Färja Över Till Andenes ...

På morgonen den 31/8 var det dags att ställa sig i färjekön över till Andenes.
Färjan skulle gå klockan 11. Biljett skulle man köpa ombord. På anslagstavlan stod de olika priserna men vi hade inte noterat de olika alternativen så noga. Jakob kom i samspråk med ett schweiziskt par, som sa att dom köpt biljett via en app i mobilen, vilket skulle vara billigare. Sagt och gjort, Troms app, laddades snabbt ner och vi köpte biljett via den. Oj vilken skillnad på pris, det blev 500Nok billigare.
Den här färjan gick bara mellan 19 Maj-3 September 2018.
 Vi var ordentligt påklädd eftersom vi ville vara ute på däck, ifall det skulle dyka upp en stor Val.
Havet såg lugnt ut med tanke på hur det blåste dagen innan, men, det vart en del gungeligung hahaha
 Det fanns cafeteria ombord och överfarten tog 1,45.
Ja så kom vi då fram till Andenes,
Orten som är nordligast på ön Andyöa som är en av Vesterålens tre öar och som ligger norr om Lofoten. Har en flygplats som delas med militären och är ett av Norges största fiskelägen.
När vi kom i land tog vi sikte på den höga röda Andenes Fyren som stod ett par hundra meter bort. Man ser den till höger i bild på fotot ovanför.
Bredvid den 40 meter höga fyren är Andöymuseet och kontoret för WhaleSafari.
Vi har länge haft siktet inställt på att följa med ut på WhaleSafari. Nu skulle vi få chansen och det redan på eftermiddagsturen. Njaaaa efter att pratat lite hit dit med mannen som bokade, kom vi fram till att det var bättre att vänta till följande förmiddag. Då skulle det troligtvis gå att åka ut på Västerhavet, som han sa. Som det var just denna eftermiddag, kunde båten bara gå in i fjorden, just på grund av blåsten.
Biljetterna bokades till ett pris av 1990Nok för oss två.
Vi tog en runda runt i orten

Tittade in i den lilla butiken Vinmonopolet med denna skylt på väggen.
Ett besök inne i fiskebutike, där Jakob fick hjälp av denna storfiskare och köpte på sig några nya drag.
En hel del fiskebåtar låg inne i hamnen.

WhaleSafari båten gick ut med några förväntasfulla gäster.

Det är en hel del grynnor där vågorna dundrar upp emot och ger stora vita vattenmoln.

Utanför museet fanns ett stort käkben från en Spermval, som hade gått på "grund" för ett antal år sedan.
Blåsten lugnade sig fram emot kvällen då det var dags för solnedgången. Vi gjorde fika och gick bort till fyren där det fanns några bänkar.

Parkeringen vid fyren/WhaleSafari, där kunde vi övernatta, redo inför morgondagens safari.

Yvonné

1. Oh, vilka härliga minnen vi får. Vi var på valsafari långt ute på Västerhavet och såg ett flertal valar. Det var så intressant att höra valforskarna berätta om hur de kunde identifiera de olika valarna.
    Sedan hittade vi en underbar plats att övernatta på några km utanför Andenes, bara vi och havet....

1. Kul att ni också varit där. Håller med att det var intressant att vara ute till havs och få se valar.

2. Vilken spännande resa! Vackert och dramatiskt vid havet!

1. Absolut och det gav mersmak hihihi

3. Vilken resa ni gjort! Jättefina bilder ser fram emot valresan.....hoppas ni fick syn på någon val.

1. Jajamensan det fick vi och snart får ni också se bilderna

4. Spännande resa för er. Det var tur ni hade rejält med kläder på er ute till havs. Kramiz

1. Kände oss som michelingubbar hahaha det var inte kallt bara blåsigt.
      Kramiz

5. Där kom vinterkläderna till användning! Tänk så bra att spara så mycket bara genom att ladda ner en app. En fantastisk resa ni gjort!

1. Dom kläderna har vi alltid i bilen, man vet aldrig när de behövs hahaha. Ja visst var det stor skillnad i pris.

6. Det var många fina bilder från Norge det!

7. Så bra tips om betalning via appen! Verkligen fint även om inte solen visar sig hela tiden. Så är det i norr. Var ju så på Island också!