onsdag 12 september 2018

Vi Är I Norrland Del 1 ...

NorgeResans berättelse får vänta ett tag.
***
Nu måste jag bara skriva och berätta vart vi är Just Nu,
i Norrland, närmare bestämt Nikkaluokta turiststation.
Jösses såååå vackert det är här uppe denna årstid.
***
Vi kom in från Norge uppe i Riksgränsen
 och körde ner till Vassijauri järnvägsstation, som tydligen är Sveriges nordligaste station. Där fanns en bra plats att övernatta på, toalett fanns inne vänthallen.
 Det finns hur många platser som helst att stanna på utmed denna väg ner till Kiruna och jag tror att alla är gratis.

Vi gick en sväng runt på kvällen och tittade vart leden gick, som vi skulle följa nästa dag. Hade fått tips från Kjell och Dessan att gå till Trollsjön.
Följande morgon, såg himlen ut så här!
 På somliga ställen såg vi hur regnet hängde ner.
Vi har inte riktigt rätt utrustning med tält och regnkläder. Och med tanke på himlen, skulle det kunna bli vad som helst.
Vi valde att åka längre ner mot Abisko och hittade ännu en fin plats att stanna på. Från den platsen gick det andra vandringsleder

Vi hakade på en stig, som skulle ta oss upp till

Tycker inte att det direkt ser ut som en kyrka men inuti var den fin med sin enkla inredning.
Att sitta på dessa bänkar, där somnade man nog inte i första taget och gjorde man det så slog man säkert ner i golvet.
 Fin dopfund.
Kyrkan och Kapellet låg på vackra platser, direkt i naturen, omgivna av småbjörkar.
Härifrån kunde man gå till Rallarkyrkogården som Kjell och Dessan hade gått till. Till saken hör att dom också hade haft svårt att hitta fram, men jag kom aldrig dit! Jakob ledsnade och gick tillbaka till husbilen. Medans jag snurrade runt, säkert i 1 timme, på många olika stigar efter kyrkogården.  Så går det när man släpper ut en 08 i marken utan karta hahaha.

När jag kom tillbaka till husbilen stod Jakob och pratade med killen som körde runt med Bokbussen.
Fint inredd och mycket böcker magasin filmer fanns det. Han hade ett stort distrikt att köra runt i och kom tillbaka var 4:e vecka.
 Att köra med den bussen får man nog ta det lite lugnt i svängarna, annars ligger böckerna hullerombuller på golvet.
 Vi fortsatte bort till Abisko och såg
Lapporten
Vid Abisko gick vi utmed forsen som strömmade fram i väldig fart.

Fint gjort med spångar som man med lätthet tog sig runt på.

En stor guldklimp!

I tunneln som går under vägen var det fint målat med renarnas liv och årstider. När man gick igenom tunneln spelades det jojk i högtalare.

Nu ska jag gå ut och se om det blir Norrsken

Yvonné

1. Vi har verkligen en magisk natur här uppe i Norr, och speciellt mot hösten med all den friska luften och dom fina färgerna i träd. Haha ni har åkt på
    många av dom ställena som vi varit till för några veckor sedan 😆Efter denna resan känner ni nog er nästan som samer🦌. Ni fick er en skymt av lapporten också👍Kramiz ska bli kul att ses igen.😘😘

2. Lika underbara och inspirerande bilder idag. Jag får faktiskt lust att åka norr ut...haha. Men då blir det kallt! Visst har hösten sin charm med alla färger och ni har haft en fantastisk resa förstår jag.

3. Hej, fin resa Ni är ute på. Vi tycker mycket om norra Sverige och har funderat på om nästa höstresa ska gå uppåt de trakter där Ni är. Det ska bli spännande och få veta om Ni ser något norrsken, det är ett av skälen för oss att resa norrut på,hösten.
    Nu är vi på,resa i Frankrike.
    /Annica

4. Vilket härligt inlägg! De flesta platserna känner vi igen. Vi vandrade upp till Trollsjön en tidig morgon i slutet på augusti och fick den underbara platsen för oss själva innan vi mötte många vabdrarw när vi gick tillbaka.
    Rallarkyrkogården besökte vi också. Antagligen hade vi tur för vi gick nog nara rakt på.
    Abisko och Nikkaluokta är ju också underbara platser.
    Vi har en god anledning att återvända till Norrland ; Vi har aldrig sett norrsken!

1. Oj! Vandrare var det vi mötte. Får väl skylla på dålig väg eftersom vi rullar mot Öland i husbilen just nu.

2. Vi måste nog åka upp igen och gå till Trollsjön, nästa år hahaha

5. Vackert i Norrland men vi hann inte i år!

ram

6. Det är inte svårt att älska Norland och alla trevliga norrlänningar.
    'Kram

1. Vi trivs här uppöver med natur lugnet och folk,

7. Vacker natur! Och vilken fin bokbuss :)

8. Fantastisk bild, av den förstår jag att Ni har sett norrsken. Nu blir vi lite avundsjuka, så det blir nog en tur till Abisko hösten 2019.
    Annica Rosander

1. Helt magiskt med norrskenet, det borde alla få möjlighet att få se.

9. Så underbart vackert. Känner igen en hel del, då jag varit där uppe många gånger. , men det kommer bli fler. Vildmarken ger energi! Ha dé fortsatt bra!

1. Det är härligt med denna lugna Norge resa som nu avslutas i norra Sverige.

10. Fantastiskt, man tappar ju nästan andan när jag kikar på dina bilder. Sverige är underbart!