söndag 16 september 2018

Vi Är I Norrland, Nikkaluokta Del 2 ...

Vill fortsätta och berätta om våran underbara Norge resa, fast den får vänta lite till.
För vi är fortfarande här uppe i Norrbottens län, Sveriges nordligaste län och landets största och ytmässigt nära 1/4 del av Sverige. Med andra ord, ganska stort.
Ni som funderar på att resa upp, gör det omgående, färgerna är fortfarande fantastiska och temperaturen likaså, inga mygg att tampas med och magiska norrsken.

***
Från Abisko rullade vi vidare och stannade för natten 20km innan Kiruna, på Rautas, en rastplats med ett vattendrag strax bredvid.
N67  59 35  E19 54 11

 Där pratade vi mannen, som sitter vid bordet i reflexjacka. Han arbetade utmed järnvägen och röjde sly, innan snön kommer och tynger ned grenarna. Han berättade att det åker två olika malmtåg. Det ena med blå lok är LKABs i Kiruna och de svarta kommer från Svappavaara. Tågen har 68 vagnar och varje vagn väger 64 ton! Att järnvägen håller är otroligt, vilka påfrestningar.
Vi passerade bara förbi Kiruna och fick en skymt av det nya stadshuset, Kristallen.
Valde att ta av från stora vägen och körde mot 
Nikkaluokta
 Där stötte vi återigen på de fina renarna som går omkring som dom vill. Ena gången på vägen och sekunden efter ner i diken för att återigen gå upp på vägen.
 Några var riktigt mörka

Vägen var asfalterad enda fram till men den var sååå böljande åt alla håll. Rätt som det var lossnade våran översäng och sänkte sig ner. Nu visste vi att våra ryggstöd var höga och sängen skulle stanna och vila på dem och fortfarande kunde vi se ut och köra. Men det är inget vidare att få ner den när man kör hahaha
Stannade och klämde fast sittunderlägg, för att sängen inte skulle röra sig i sidled, vilket fungerade.
Jag gillar att fotografera och vill helst ha med alla mina 4765 bilder i bloggen eller hur många det nu är jag har tagit? Måste begränsa mig men bara lite, för det kommer bli mängder med bilder, jag lovar hahaha



Framme vid vägens slut, dit även länstrafikens bussar går.
 Lite längre bort är turiststationen där man får betala för att parkera bilen eller rättare sagt om man ska övernatta. Vilket kostar för husbil 100:- och med ström 150:-, tillgång till toa och dusch. Ingen tömning finns av varken toa eller gråvatten.
Parkeringen är på en grusplan.
 Hungriga som vi var blev det mat på en gång.
 Även hela kostcirkeln när det gäller sött också. Vad gör väl det när vi ändå skulle ut och gå senare.
Området runt omkring var fantastiskt vackert. Trädens gul grön röda skiftningar var verkligen väldigt fint och när solen sken blev det liksom ännu starkare färger.






Kram
Yvonné




14 kommentarer:

  1. Ser att du verkligen har blivit förälskad av Aurora :) Det gröna skenet är ju så fantastiskt och det är häftigt när det spelar över hela himmelen:) Fina höstbilder har ni också fått med på bild. Känns som Stockholmarna snart blir Norrbottningar:-) för ni gillar att vara här uppe vet jag:) Kramiz

    SvaraRadera
  2. Ja det skulle man kunna tro😄men vi blir nog kvar i 08:a området och åker hit upp och träffar er, njuter kopplar av
    Kramiz

    SvaraRadera
  3. Åh, vilka härliga höstfärger! Visst är det kul att fota.
    Nu fick jag kul flash-back. 2009 åkte jag med lokaltrafiken till Nikkaluokta för 10 dagars vandring med tält. Min allra första fjällvandring.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Det verkar mysigt, då kommer man naturen än närmare
      Kram

      Radera
  4. Vilka färger!! Det lyser som guld. Nikkaloukta har vi besökt, men stannade inte över natten. Nu längtar vi till värmen och att få se något nytt. :D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kul att ni varit där Och vilken spännande resa ni har framför er👍

      Radera
  5. Framme i Nikkaloukta frågade jag hur många bor här ute? "Jo det bor tre gamla stånkar" (år 1999) fick jag till svar. Jag skulle gärna vara däruppe jag också. Kramar

    SvaraRadera
    Svar
    1. 😂🤭du är så välkommen att köra upp till norr
      Kram

      Radera
  6. Det tycker jag ni ska höra👍

    SvaraRadera