torsdag 20 september 2018

Nikkaluokta Kapell Del 2 ...

Vill gärna fortsätta att berätta om den fina platsen, Nikkaluokta, som är 70km, 1 timmes bilkörning från Kiruna.

Nikkaluokta Turiststation 
är ett fint hus, med flera små stugor i varierande storlekar runtomkring, som man kan hyra.

 På övervåningen var det en konstutställning. 
Visst är det ett vackert fönster med fin utsikt
I receptionen kunde man låna en nyckel, som satt på ett vackert renhorn.
Den var till ett litet kapell, som vi gärna ville gå och titta på.

 
Kapellet ligger vackert på en kulle och invigdes i augusti 1942. 
Initiativtagare till att kapellet byggdes var "De lapplänska fjällkarlarnas klubb" som ville visa sin tacksamhet mot vad fjällen och människorna hade gett dem.
Det var fint gjort tycker jag.
Med nyckeln i dörren kunde vi öppna den.
Nu får alla som vill följa med oss in i detta vackra kapell.
Välkomna



Det är renhudar, både på altarringen och predikstolen med fint vävda band.



 Vilken vacker handstil detta är skrivet med. Idag skrivs allt på dator. 
Min mor snvänder sig av skrivstil och när hon var på Apoteket och hade skrivit upp det hon behövde, kunde inte personal läsa skrivstil!


 Tavlorna var broderade med tenntråd/silvertråd.

 Dopfunden saknade sin silverskål.

Prästens kåpor hängde framme vid altaret.
 Ett vackert skrin med renhorn
Till vänster om dörren stod orgeln
 Därefter gick vi åter ut i solkenet.


Kram
Yvonné



7 kommentarer:

  1. Nikkaluokta har ju underbara omgivningar. Kapellet missade jag och även de vackra höstfärgerna, så nu finns det anledning att återvända dit!

    SvaraRadera
  2. Ni hann med dom fina färgerna här uppe i dom norra delarna☺️ Kul att ni kunde titta in i kapellet också så enkelt men så fint. Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kände mig som kyrkvaktmästare då jag fick öppna åt fler som kom o tittade medans vi stod utanför kapellet. Som du skrev Enkelt och fint
      Kramiz

      Radera
  3. Det är fint där uppe i norr! Och fint kapell! Jag var i krokarna under en resa för sisådär 20 år sedan, men har inte varit tillbaka sedan dess ...

    SvaraRadera
    Svar
    1. Kanske dags för en resa uppåt snart😊
      Kram

      Radera
  4. Så fint där! Den nyckeln har jag lånat några gånger, liksom jag skrivit några gånger i gästboken!

    SvaraRadera