tisdag 5 juni 2018

Faringe Almunge Grönlunds Gk ...

Vi hade tänkt åkt direkt hem på förmiddagen men eftersom vi hade "vunnit" varsin golfrunda bestämde vi att spela en tredje avgörande. Det var skönt att få en sovmorgon efter att vi spelat tidigt två mornar. Vi bokade en eftermiddags tid på Grönlunds Gk, som ligger i Almunge. 
Då kom jag på att vi skulle göra ett stopp på vägen dit i en butik, som jag besökt ett antal gånger i min ungdom tillsammans med mina föräldrar. Vi hade sommarställe i Moga och Thun ligger i orten Faringe, cirka 10 km emellan.
Thun´s historia var roligt att läsa om, speciellt när jag minns att dom sålde begagnade militärkläder och matt-trasor. Vad vi köpte när vi åkte dit, minns jag inte. 
Inte såg entren ut så här då inte. Nu såldes det inga begagnade kläder eller mattrasor. Nu är det som ett "varuhus"  med kläder skor osv. Priserna är säkert lägre än de stora butikerna. Själv köpte jag en deodorant och några bullformar.
 Faringe stationshus
 En gammal vattenpump finns kvar på stationsområdet. 
Lennakatten  en museijärnväg med ånglok och vagnar som går från Uppsala till Faringe. Verkar vara en trevlig utflykt med tåg.
Vi fortsatte och åkte in på grusvägen, som jag har cyklat många gånger, bland annat just till Thun.
Då, var vägen bred eller hur? Nu var jag glad att vi inte fick något möte hihihi
 Mjölkpallen, som man satt och dinglade med benen på.
Så kom vi fram till "mitt" landställe, som mina föräldrar har byggt själva. 
Från början var det ett litet hus, med bara ett rum/kök och våningssängar. Stugan byggdes sedan ut med ett stort rum. Där flaggan sitter, är fönstret till mitt pyttelilla rum. 
Boden med utedass, finns kvar och den lilla jordkällaren som jag minns att dom murade. Här har vi varit mycket tillsammans hela familjen och även bara pappa och jag, "pappas flicka".
Det var känslosamt att återvända dit, tårarna kom, Speciellt när pappa inte längre finns i livet.

***
 Det blev till att rulla vidare till Grönlunds golfklubb, nu gällde det Vem av oss som skulle vinna hahaha
 Att spela på morgonen är svalt lugnt och skönt. Nu hade vi bokat en tid efter lunchen.
Att spela när det är som varmast, var inte bra, jösses såå varmt. Paraplyerna kom till användning då de gav oss skugga. Vet att man inte ska klaga på värmen, det var bara dumt av oss att gå sent, det kommer vi inte göra om.

Spelet gick ändå bra, för oss båda två. 
Räknade man ihop alla tre dagarnas spel, har Yvonné vunnit 2 gånger. Jakob ville att vi skulle räkna ihop totalen också. Hmmm då blev det annorlunda, Jakob vann med 242 slag mot mina 257. Poängen lika så 81 mot mina 76.
Summa sumarum vann Schweiz, Grattis till Jakob, som vann allt.

Kram
Yvonné







10 kommentarer:

  1. Svar
    1. Det tycker jag men inte Jakob
      Kram

      Radera
  2. Nostalgitripp.... visst är det roligt, men också känslosamt. Har gjort några sådana resor själv.
    Kul att han hette Thun jag hette Thunå som ogift. Ha det gott Kram

    SvaraRadera
    Svar
    1. Då får du kanske ta en tur till Thun hihihi.

      Kram

      Radera
  3. Kan verkligen förstå att tårarna trillar när minnena kommer, så har det gjort för mig också i går bl.a. Bra att ni kunde åka o spela golf och ha lite trevligt med varandra. Smart med paraplyer när det är sol också:) Kramiz

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja visst är det så när minnena kommer över en, får se det som att det är bra att rensa tårkanalerna.
      Kramizar

      Radera
  4. Visst lockar golfbanor mer o mer!
    Dom har bra matställen :-)

    Kram

    SvaraRadera
  5. Golf har vi inte blivit bitna av, men besöker mer än gärna en golfrestaurang. Det brukar ju ha god mat.
    Kram

    SvaraRadera
  6. Sådana minnen är lätta att älska och att aldrig glömma.
    Kram

    SvaraRadera
  7. Grattis till er bägge och att ni klarade er i värmen! Förstår dina känslor efter alla minnen som dök upp. Kramar

    SvaraRadera