onsdag 9 augusti 2017

Golf Med Jakob Och Hans Kompisar ...

Jakob har en tröja, som jag har tryckt text på. Den texten stämmer väldigt bra in på honom.
"Jag golfar bara på dagar som slutar på g"
Han spelar tidigt på morgnarna tillsammans med sina kompisar.
Det är sällan som jag är med och spelar men det händer. För ett par dagar sedan tog vi husbilen på sena kvällen och åkte iväg till Nynäshamns golfbana. Där anslöt sig en av kompisarna, även han med sin husbil.
Skönt att vakna upp och redan vara på plats, speciellt när vi tycker om att spela tidigt.
En bra text att läsa igenom innan vi gick ut. Tänk om alla gjorde det, då skulle banan vara i ännu bättre skick än vad den redan var.

Efter kaffe och dusch fortsatte vi ner till hamnen i Nynäs.
Där kyrkan ligger fint högt upp ovanför hamnen
Tänk att det ska vara så svårt med parkeringar för husbilar. Vi gick in på Turistbyrån och frågade. De platserna vi blev hänvisade till hade vi redan besökt och där var det endast för personbilar. Det slutade med att vi parkerade vid ICA/DollarStore 3-timmarsparkering och gick bort till hamnen.
Nu var vi riktigt hungriga.
Nynäs Rökeri är ett säkert kort, där slog vi oss ner i solen med räksallad och varmrökt chililax. Mycket gott och mätta blev vi.
Det är mysigt med de små bodarna, stol och bord fanns det och glass i stora lass, som vi mumsade i oss.
Alltid kul att gå på bryggan och titta på de fina båtarna som lägger till i gästhamnen. En stor vacker seglare hade Nederlands flaggan. Dom som kom in från havet hade ordentligt med kläder på sig, endast en liten glugg kunde skymtas för ögon näsa mun. Det blåser ordentligt, ingen som ligger på däck och solar, om man så säger.
Båten som ligger förtöjd på vänstra sidan av bryggan, är båten som går till Gotska Sandön. Överfarten tar cirka 3,5 timmar. Det är tydligen lite olika landstigningsplatser, allt beroende på väder och vind. Båten kör upp på land och landstigningen sker fram i fören, där det finns en trappa. Är vädret sämre, landsätts gästerna med en gummibåt, som skickas ner från aktern.
Härom dagen blev turen inställd från Gotska Sandön just på grund av vädret. Gästerna fick lov att övernatta ytterligare en natt på ön. Säkerheten måste så klart gå först.
Skulle vara kul att åka över ett par dagar.
 Några fina motorcyklar hade parkerat och det gnistrade vackert i den svarta glitterlacken.
Även denna bil hade hittat ner till hamnen.
En liten kvinna, hade hamnat under huven!

Vi gick till bilarna och fortsatte till Fors golfbana, där kvällen avslutades ute och dagens golfresultat sammanställdes.

Följande morgon anslöt ytterligare några golfkompisar, vi blev 2 stycken 4-bollar som man säger.
Alltså 8 personer, varav ytterligare en dam hade följt med sin make.
Vi bildade en boll där hon och jag gick tillsammans med våra gubbar. Alltid trevligt att ha någon att spela med från samma Tee. Vi spelade från rött medans gubbarna slog ut från gul Tee.

Ja så kan det gå, sa S och slog ut med armarna

Fikapausen är en av höjdpunkterna

Efter golfrundan åkte vi allihopa till en av killarnas sommarhus, en liten bit från golfbanan.
Två väldigt sköna soliga dagar.
Tyvärr hade jag ont i ryggen innan golfrundorna och det blev inte bättre efter dessa två!
Ska inte gnälla mer, måste bara vara hemma och vila ryggen ett par dagar. Då är träsoffan det allra bästa stället att lägga sig på och sträcka ut.