lördag 17 juni 2017

Knalleland ...

Inte kan man åka förbi Borås eller Kinna utan att stanna och titta känna klämma och handla lite tyg. Nej det går inte. Hade ju fått tips på ytterligare en butik i Knalleland av Maggan.
 Jakob är ingen älskare av butiker och absolut inte av tygbutiker hahaha Då är det ännu bättre att ha en husbil. Medans jag gick i tygbutikerna, pysslade Jakob i husbilen ev att han tog sig en tupplur hihihi
Första butiken blev lågprisbutiken
Affär´n Borås
Den hittar man i Knalleland i en av de gamla fina tegelhusen, som ligger lite i ytterkanten av shoppingområdet, Armbågavägen 10.
 En väldigt trevlig tjej, som driver den. Hoppas verkligen att jag kom ihåg hennes namn rätt: Maria.
Hon är dessutom husbilsägare till en Pilot.
 Jag gillar när det är lite "rörigt" på ett positivt vis. Då jag kan få snurra och leta själv bland alla buntar. Maria hade stenkoll och ordning på alla tygerna och hjälpte till när jag hade frågor.
Där finns en smart gardinskena som heter Quickfixskenan.
Det är en  bred skena, kanske 10cm, med tre eller om det var fyra spår, som gardinerna löper i. Den skenan sätts upp mot taket och hålls på plats med magneter, som är fastborrade i taket. Det följer med en "pinne" som sätts fast i skenan.  När man ska tex ska byta gardinerna, rycker man till ordentligt i pinnen och skenan släpper från magneten och man kan ta bort gardinen. Verkar väldigt smart, framför allt att slippa klättra och vingla på stolar/ stegar. Ser väldigt snyggt ut när gardinerna sitter så dikt an mot taket, kanske ännu snyggare om man har högt i taket.
Varför tog jag inte kort, kan man undra? Hjärnsläpp blev det nog, för det fanns en hel del att titta på.

Nästa stopp blev också i Knalleland på en butik som heter
Furulunds
 I entren stod denna skylt, där kunde man läsa på vilken våning som fanns vad.
Jo visst fanns det tyger och tillbehör


 Glitter och glamour
 Alla tänkbara nyanser
 Dessa fyra rullar låg framme på bordet. Kanske någon som köpt av dessa svagt aprikosfärgade och guldpaljetttyget.
Tyget till vänster var såå fint men inte ska jag sy något som passar till det tyget och gick vidare!
 Mängder med gardintyg
 möbeltyger
Jodå jag kom ut med en påse därifrån, också.

Lämnade Borås och körde till Kinna och den tredje butiken, som vi har varit till ett par gånger tidigare. 
Nämligen Skroten Lustigt namn på en butik. Fast bredvid finns det just en ganska stor Skrot.
Här är det alltid mycket folk. Duktiga och glada är dom som arbetar där, tar sig tid att prata med kunderna, trots att det står folk i kö.
 Därifrån har jag aldrig gått ut tomhänt, samma sak denna gången, en påse i handen hihihi

 Sex olika tyger har jag köpt.
Hmm vad ska jag då sy? Vet på ett ungefär men det är inte säkert att det blir så. Lika bra att inget berätta utan tiden får utvisa det.

Vädret har varit regnigt blåsigt så gott som hela dagen, trist.
Men så är vi ju på Sveriges Baksida eller hur var det egentligen hahaha
Var vi är, blir det en fortsättning om.

Kram
Yvonné

5 kommentarer:

  1. Butiker är inte min starka sida heller.

    Kram

    SvaraRadera
  2. Jag hade gjort på samma sätt som Jakob!

    SvaraRadera
  3. Matts och Lennart: ni grabbar tycks hålla ihop när det gäller shopping eller snarare, inte shopping😄
    Kram

    SvaraRadera
  4. Åhh himmelriket :-)) Kul att kunna gå in i alla dessa butiker för dej. Ska bli kul att se vad du hittar på att sy av dessa tyger:-)) Kramiz

    SvaraRadera
  5. Ha ha ha förstår Jakob 😉 när barnen var små roade jag mig att sy åt dem.

    SvaraRadera