söndag 19 mars 2017

Genom Tyskland ...

Efter att lämnat Limhamn, åkte vi bort till Finnlines incheckning. Där sov vi bra, trots att det blåste ordentligt och vaggade bilen. Vi var den enda husbilen som åkte över med 10-färjan.

Lämnar Malmö och under Öresundsbron.
 Trots blåsten var det ganska "lugnt" på havet, inga vågor som slog mot båten, inte heller gungade det.
Framme i Travemunde klockan 19, blev det problem. Inte för oss men med den stora rampen som skulle fällas ned. Det gjordes otaliga försök men det ville sig inte. Lastbilarna, som stod bakom oss fick börja backa och trixa för att kunna köra ner på undre däck och vidare ut. Sim salabim, helt plötsligt gick rampen ner och vi kunde köra av båten i duggregnet, 40 minuter senare än beräknat.
Vi körde ut på motorvägen och bort till avfart 23, och ställde oss på Citti Park. Där finns en parkering för husbilar. Butikernas öppettider är 9-20 så vi missade det. Vi slog på tv:n och tittade på
Let´s Dance.

***
Igår morse fortsatte regnet och vinden hade ökat rejält. Jösses vad det blåste!
  Vi gjorde ett besök i butikerna och möttes av dessa rosa och gröna får, som var i Påskpyntet.
 Skaffade bland annat lite gosaker till fikat och internet till datorn.
 När vi var klara och kom ut hade regnet upphört, däremot inte blåsten.
Vi körde bara en liten bit på motorvägen mot Berlin. Vek av rakt söderut vid Ludwigslust,
ny fin motorväg.
och följde väg 189 förbi Stendal och passerade Magdeburg på västra sidan. Därifrån blev det väg 81 via Halberstadt och Nordhausen. Där körde vi i ytterkanten av Nationalpark Harz, där Häxorna håller till. Vid ett tidigare tillfälle har vi kört genom själva nationalparken, där det även finns en skidbacke. Den såg vi nu snöbeklädd på håll.
Det är en fin väg och hela Harz området är fint med skog, vandring och fiske.
Vi rullade vidare via Sonderhausen där vägen nu hade övergått till nr 4. Kom ner i Erfurt och där tog vi ut på motorvägen. Då hade det börjat småregna igen. Det hade även blivit mörkt, dags att leta övernattning. I BordAtlas hade vi sett en Autohof i orten Zella-Mehlis. Har aldrig stått på en autohof, så den siktade vi in oss på. Strax innan vi kom fram till den orten, körde vi genom ett par långa tunnlar, lite otippat att det skulle komma tunnlar i Tyskland. Den ena var upp emot 8-9km lång.
Ställplatsen i Zella-Mehlis, där visade våran GPS oss helt galet med kordinaterna. När vi sökte på adressen, hamnade vi vid en Erotisk Sex butik, nja det var väl inte riktigt vad vi sökte hahaha. Då tog vi appen ProMobil till hjälp och hittade ett ställe strax bredvid. Där skulle det finnas restaurang el tömning osv för 20 husbilar. Ja dit körde vi och det hade säkert fungerat om det inte hade varit fullt med personbilar överallt. Det enda vi såg var ett antal laddare till Tesla bilarna. Vet inte om det var där vi skulle ha ställt oss, om vi ens hade kommit fram mellan personbilarna hahaha, Vi gav upp och rullade iväg i regnet, ett par hundra meter bort i industriområdet och körde in på en parkering och stängde av motorn. Då var klockan 21 och våran lampa släcktes strax därefter. John Blund kom snabbt och såg till att vi somnade till regnet som fortsatte att smattra på taket.

***

I morse när vi vaknade såg vi hur det såg ut där vi stod hahaha. Roligare utsikt har vi haft men väldigt bra har vi sovit.
Just nu rullar vi vidare och har valt att låta GPS´n välja väg, vilket blir till att köra motorvägen ner via Würzburg Stuttgart osv
Regnet fortsätter till och från och blåsten har äntligen, slutat. Det var en jobbig dag igår för Jakob när han fick parera blåsten hela tiden, jag ville inte köra när det var så.
Vissa buskar och träd har börjat blivit gröna med små små blad. Säljen blommar även Forsythsian som vi kan se utmed vägarna. Ute på åkrarna är det väldigt grönt.

Nu börjar solen tränga igenom de gråtjocka molnen.

Yvonné

1. Vad roligt att kunna åka och möta våren. Det skulle jag gilla också. Det blir spännande att se fortsättningen.

1. Ja Matts det är ännu grönare här nere i södra Tyskland och solen värmer mer +13gr

2. Disiga och aningen småtråkiga bilder i början pga av väder (så inte alls pga er), men avslutades på ett väldigt trevligt sätt då ni fångat in våren på fina bilder. Ni verkar köra mot strömmen då många andra är på väg hemåt så det ska bli intressant att följa er blogg och se vart ni hamnar. Kör försiktigt och krama varandra i trafiken..�� Kram

1. Vädret var lite småtrist men blev bättre. Vi mötte endast några stycken husbilar och de var tyska.

3. Åhhh vad härlig den sista bilden är! Vart är ni på väg? Trevlig resa och kör försiktigt ❤

1. Tack det ska vi göra och visst blev det bättre och bättre.

4. Ha så mysigt på er resa.Kram

5. Vilket tråkigt blött väder ni hade där i början. Men det blir nog bättre i hemtrakterna Jakobs:) Hoppas ni har en härlig resa båda 2. Kramizar till er

1. för att inte tala om den hemska blåsten som gjorde det jobbigt att köra. Nu är det mycket bättre
      Kramizar

6. Ju längre söder ut ni kommer desto bättre blir vädret!

1. Det kan jag tänka mig och speciellt om man kör till Spanien där värmen finns.

7. Lite grått ser det ut ... men våren är på väg! :)