torsdag 10 november 2016

Sååå Mycket Snö ...

Jösses såå mycket snö.
När jag öppnade dörren för att gå till affären, var det helt vitt.
Pulsade ut till vägen i blåsten, allt annat än skönt väder. Snön yrde och i butiken sa personalen att fem av deras transporter hade inte kunnat tagit sig fram. Jag fick i alla fall mitt paket hihihi
 Jakob var i full fart med att röja undan snön när jag kom tillbaka. Rätt klädd var det skönt ute, ja i alla fall ganska skönt hihihi.
Under natten till igår fick vi 28cm snö.
Det räckte inte med att röja snön en gång, det kom ytterligare 15cm snö. Hela dagen snöade det.
Det var kaos i trafiken. Det har inte kommit så här mycket snö på 111år! Personbilar stod huller om buller och lika så den tunga trafiken hade väldiga problem och hamnade på tvären.
Bussarna hos oss var inställda. Jakob plockade upp folk som stod utmed vägen och liftade. 
Lyssnar på nyheterna nu på morgonen, där dom avråder folk från att ta sina bilar. Stackars dom som har suttit i "bilkö" under natten. Att det kommer snö borde inte vara någon nyhet för oss, trots det blir det kaos och plogbilarna kan inte få bort snön. Dessutom har jag inte sett till en enda plogbil!
Trots kaoset tycker jag om snön.
I morse var det väldigt vackert på träden. Tog kameran och gick ut, det är ingen blåst och så tyst nu när snön ligger.
Att det kom hela 43cm på ett dygn syns tydligt på buskar och träd då grenarna har tyngts ner ordentligt. 




 Jag tycker det är väldigt vackert när snön lagt sig på grenarna.

Vårat stora kastanjeträd hade fått en Hackspett, som trummade för fullt.
 Jag ställde mig under trädet och fotade uppåt, varpå Hacke trummade och lite snö föll ner i ansiktet.
 Lyktan har nästan försvunnit i snön.
Ett tag trodde vi att det inte skulle komma mer snö idag. Oj vad fel vi hade, nu vräker det ner igen hahaha
Bara att dra igång snöslungan och gå ett varv runt.
Innan dessa, ska en bulldeg sättas.

 ***

Tack och lov upphörde snön.
Nu har altanen och dess tak skottats rent.


 Dags att mumsa på nygräddade
Kanelbullar

Kram
Yvonné

10 kommentarer:

  1. Jag gillar också snön och skottar gärna, men det får allt vara i måttliga former. Det blir ju mycket ljusare ute och det är ju positivt. Nu ska vi njuta av solen och värmen här nere. Kram

    SvaraRadera
  2. Usch såååå mycket snö ni har!
    Vi har mycket mindre,härligt :-)

    Ha det gott o njut....SnöKram

    SvaraRadera
  3. Det går an att se bilderna på avstånd!

    Kram

    SvaraRadera
  4. Så bra att du ändå gillar snön nu när ni har fått er en rejäl dos. :) Tänk om alla bilister och lastbilsåkare kunde använda vintertäck istället för att tro att det ff är sommar. Det är ju livsfarligt att åka ut och möta en sån i trafiken. Oj så mycket onödiga olyckor det blir av att folk inte byter till vinterdäck i tid. Tur att Jakob har snöslungan:) Hoppas det har lugnat ner sig till på torsdag när vi ska ner o hämta husbilen. Inget vidare att köra långt och det inte ens är plogat. Men det kanske har smält bort det värsta innan dess. Kramiz

    SvaraRadera
  5. Det är väl skönt när det kommer lite rejält på en gång, bara det inte är blötsnö, då avstår jag gärna.
    En spisvarm kram

    SvaraRadera
  6. Nog kom det mycket snö alltid! Galet! Jag gillar faktiskt snö, men det känns som att den kommer smälta bort nu, och det där blöta gillar jag inte ...

    SvaraRadera
  7. Det var väldigt vad ni fick mycket snö! Här har det bara kommit några centimeter. Skönt att vara inne i värmen och baka bullar :)
    Kram

    SvaraRadera
  8. Härliga bilder! Jag gillar ju massor av snö, men kan förstå att det blev lite jobbigt när det kom så mycket på så kort tid.Vi hade vårt snökaos i Gävle -98 och då fick vi så vi teg ett tag. Vi fick 135 cm på tre dygn.Dessutom drev det så det på många ställen var bra mkt mer än så. Då hann inte plogbilar och annat med - och här i området hade vi snö framför dörrarna så vi fick skotta ut varann....sen gick vi ovanpå bilarna, för vi såg inte var vi parkerat dem.Undra om resten av vintern kommer bli lika snörik.

    SvaraRadera