lördag 30 juli 2016

Bär Bär Bär Och Mera BÄR ...

 Det är helt otroligt så mycket bär vi har fått i år. Det måste vara ett riktigt bärår i år, i alla fall hos oss.
Varje kväll när jag kommit hem från jobbet har vi kokat sylt. Jakob plockar bort skaften på körsbären och jag trycker ut kärnorna. Lovar att det tar tid! Cirka två timmar och vi har fått en burk med körsbärssylt. Det blir en dyr Körsbärssylt om man ska ta timpris hahaha
De senaste burkarna blev även Svart vinbärssylt med vanilj.
 Igår hittade jag Jakob i svart vinbärsbusken, nu är den avplockad.
Kvar finns de vita vinbären som vi inte riktigt vet vad vi ska göra med?
Därefte blev det att flytta sig till Krusbärsbusken och där fick vi ihop 7 liter.
Tänk så skönt att vi har Skalman som sköter gräsklippningen i bakgrunden.

Några liter krusbär, blev några burkar Krusbärssylt smaksatt med kanel.
Idag fortsätter 
Herr och Fru Sylt med sitt kokande och önskar alla en 
Trevlig helg.

Kram
Yvonné

4 kommentarer:

  1. Nu är ni rika på allt ni fått fylla på kylen med :) Kramar

    SvaraRadera
  2. Mums så gott! Vi fick ätit lite körsbär innan vi åkte hemifrån men krusbären gick dottern njuta av. Kram kram

    SvaraRadera
  3. Min äldste bror och min mamma var som er beskrivning av Herr & Fru sylt.
    Min mamma, inte ett bär fick förfaras i skogen!
    Min äldste bror, tretton sorters inläggning av gurka som exempel, ofta i köket till tre på natten.
    En krusbärskram

    SvaraRadera
  4. En gång i tiden hade vi självhushåll.
    Köpte Salt o Socker i affären. Nu har vi lämnat det.

    Kram

    SvaraRadera