söndag 22 november 2015

Venedig.....

När vi ändå var såå nära Venedig, kunde vi inte låta bli att "svänga in".
Visserligen har vi varit i Venedig två gånger tidigare och bägge gångerna har det varit ganska dåligt väder. Kan det bero på att vi alltid hamnar här på sena hösten och det är då det dåliga vädret är?
Hur som helst tycker vi väldigt mycket om den staden.
När jag tänker på de större städerna som vi känner lite mer för och gärna vill återvända till. Är det Ortigia, Palermo och Venedig  alla dom har en gemensam nämnare och det är: smala gränder.
Jo jag vet, smala gränder har så gott alla byar i hela Italien. Eftersom vi inte har besökt alla så blir det dessa tre som just nu känns bäst. Vem vet, man kan alltid ändra sig hihihi

Ställplatsen som vi parkerade på heter
Parco di San Giuliano
N45,46742 E12,27916
Är öppen året runt och man tömmer och fyller och det fanns varmt vatten i duschen.
El kunde man inte få.
Det var bommar in till ställplatsen och man kom ut med hjälp av en polett, efter att man betalat i en automat, på dagen var receptionen bemannad.
18E/24 timmar.
För att åka över "bron" till själva Venedig, kunde man köpa biljett i receptionen.
Buss/tåg hållplatsen var cirka 800meter därifrån.
Vi tog tåget över och det stannar på samma ställe som bussarna gör.
Piazzalle Roma.
Här är den fjärde och nyaste bron Ponte della Costituzione, som korsar just Canal Grande och invigdes så sent som 2008.
Den fanns inte här när vi besökte Venedig för första gången.
Att det finns drygt 400 till broar, är enormt mycket på en så liten yta. Dessutom är det runt 150 kanaler.
Härifrån har man att välja på att ta en privat båt, taxibåt eller vaporetto som kan liknas med buss och trafikerar Canal Grande som ringlar med sina 3800meter genom hela Venedig. Kanalen är så bred som upp till 70 meter.
Det finns inga bilar, vilket är väldigt skönt.
Ovant var det när ljudet från ambulansen hördes och vi till slut fattade att det var ute på kanalen den körde.
Vi strosade bara runt på måfå utan karta.
Härligt, trots att det var disigt kunde vi sitta ute på serveringarna som naturligtvis var öppna.

Det var uppsatt information om att en Gondoltur på 30 minuter kostade 80Euro . Ville man åka på kvällen kostade det 100Euro.

Dessa "bänkar" ställs ut så man kan gå på dom när tidvattnet kommer in.
Första gången vi var i Venedig var vi med om det. Klockan 6 på morgonen gick en hemsk signal genom staden, första tanken var flyganfall! Vilket det inte var, utan det var vattnet som kom in och gick upp med hela 122cm!
Hela Marcus platsen låg under vatten och man fick lov att gå på dessa spångar. Det stod poliser som dirigerade folk hur och var dom skulle gå. Spångarna stod utställda även i gränderna där vattnet gick upp.
Vi hade turen att bo bredvid en skobutik, där vi köpte varsina höga gummistövlar hahaha
Då sågvi även de prydliga kostymgubbarna med portföljen under armen och midjehöga fiskebyxor på sig!!!
Det var svårt att inte skratta åt den klädseln.
Här på Suckarnas Bro var det många suckar från fångarna som gick från domstolen över till fängelset.
På bron som jag står på, stod deras anhöriga och vinkade en sista gång.
Utsikten ut över Venedig från bron är fin.

Murano glaset, som är vida känt.
Mycket är vackert annat mindre vackert.
Lite speciellt som dessa gjorda helt i glas.

En mysig dag hade vi trots onda ryggar.

1. Venedig är fint och sevärt även om det är turistigt! Vi har varit där tre gånger :)

1. Nu var det "knappt" några turister mot vad det varit tidigare gånger. Tror att november kan vara en bra månad om man vill slippa långa köer osv.

2. Venedig skulle vi gärna vilja uppleva någon gång!

1. Ja det tycker jag att du ska göra innan det sjunker!

3. Så fina bilder att man blir sugen på ett nytt besök där.
    Vi har besökt Venedig vid minst 2 tillfällen, men det kan gärna få bli en tredje eller fjärde gång.
    Maskerna är ju för läckra.
    Kram och ha det gott.

1. En stad som man alltid kan åka till, atmosfären är så härlig med alla broar kanaler osv. Ja visst är maskerna läckra, en del lite otäcka också.

4. Venedig är väl ett måste om man ändå är i faggorna:)) Ser jättefint ut. Synd bara att båtskrället ska vara så dyrt;-) Ha det fortsatt bra. Kramiz

1. Nu har det i alla fall kommit upp skyltar som talar om priset, tidigare kunde man nog bli ordentligt lurad av gondoljärerna.