torsdag 24 oktober 2013

FödelsedagsGlass......

Fyller man hela 13 år; som våran Sir Nogger gjorde igår
så ska det firas med godaste glassen hihihi 
Nej det blev inte glassen Nogger, som vi åt men den här påminner lite om den sorten.

Salt hasselnötssemifreddo med dulce de leche
Den är super super god och när vi hade ätit upp glassen kom jag ihåg, att det skulle varit rostade hackade hasselnötter ovanpå! då är man glupsk hahaha.
Receptet har jag fått och är från någon veckotidning.
Måste få dela detta vidare till er som också älskar glass!

1 burk kondenserad mjölk, Hela burken ska sjuda i 3 timmar i en kastrull med vatten, så burken är täckt med vatten hela tiden. Öppna sedan burken och låt "kolasmeten", dulce de lechen svalna.
3 ägg. 
1 dl socker
5 dl vispgrädde
1 paket 220gr hasselnötsmassa
1/2 tsk flingsalt
1/2 dl socker
Hackade rostade hasselnötter


Dela äggen och vispa 3 gulor med 1 dl socker.
I en annan bunke, lättvispa grädden och rör ner hasselnötsmassan och flingsaltet tills den blir slät.
I ytterligare en bunke, vispas 2 äggvitor hårt och mot slutet tillsätts 1/2 dl socker och vispas till maräng.

Blanda sedan försiktigt ihop äggsmeten, hasselnötsgrädden och marängen.
Ta en bunke som rymmer 2 liter ( bra om den bunken har varit i frysen innan och blivit riktigt kall)
I den kalla bunken, varvas smeten och dulce de leche. 
In i fysen och låt stå där minst 3 timmar.
Servera och toppa med rostade hackade hasselnötter.

Lycka till.

Sir Nogger
smakade gärna på grädden och glassen!

Kram
Yvonné






      



3 kommentarer:

  1. Träffar just nu två kattkompisar och två små hundar!
    De känner att jag gillar Dem!

    Kram

    SvaraRadera
  2. Aj aj. Mycket nötter i detta recept...inget för mig som du vet. Men Noggerglass är min favorit:-)) Kram

    SvaraRadera
  3. Låter helt fantastiskt gott! Jag älskar hemgjord glass och köpte för ett par år sedan en egen liten glassmaskin. Och sen slutade jag äta allt sånt där... som är sött och gott och inte särskilt nyttigt. Dumt, va?!

    SvaraRadera