söndag 6 oktober 2013

ÄntligenBakdax......

är Vardagen åter hahaha eller kanske jag ska säga: att jag får äntligen Baka 
Jag saknar inte bakningen när vi är ute och åker med Annexet men så fort vi kommer hem vill jag sätta igång. Och inte blev det mindre kli i fingrarna när jag såg programmet DessertMästarna på tv.
                                                       Igår var det då dags, gjorde
                                                          SaftigaVaniljCupcakes
Det här receptet har jag hittat på Lisas blogg ,http://sockerrus.se/  hon var en av deltagarna i just det programmet.

Till topping gjorde jag en Choklad Baileys fluff
Den kan man även ha som fyllning i tårtor.
Även det receptet från hennes blogg.
Jag äter inte godis längre, men jag får i mig så jag klarar mig ändå, genom alla kakor och bullar som jag äter hahaha
Sir Nogger
ser då till att ligga strategiskt, mitt på golvet!
I fredags var Kanelbullens dag men det kom saker emellan som gjorde att det inte blev några bullar gjorda.
Kanelbullar 
kan man aldrig få för mycket av eller hur?
Och igår hittade jag ett recept av Christina Gyllner, hon vann tv programmet Hela Sverige Bakar 2012.
Jag tycker om att baka med kalljäst deg, den är så smidig och sval att jobba med. Vet inte vad ni andra tycker men det har blivit en favorit hos mig.
I det här receptet ska det endast vara 1/8 jäst, från ett vanligt jästpaket. Det blir bara en liten rund boll på en centimeter.
Vilket innebär att degen tar lååååång tid på sig att jäsa. Även när bullarna ska jäsa på plåten, lååååång tid.
Vet ni någon som var uppe i natt och bakade kanelbullar hahaha
Jo det var jag
Rackarns vilket bra recept och goda bullar, mums mums

Jag delar ut det här, så slipper ni leta
Vetedeg100 g rumsvarmt smör 1 dl strösocker 1 stort ägg 1/8 pkt färsk jäst, en boll på ca 1 cm räcker 1 msk flingsalt 1 msk hela kardemummakärnor, (mät upp först, mortla sedan) 3,5 dl mjölk, rumsvarmt 10,5 dl vetemjöl Fyllning175 g smör, rumsvarmt 1,25 dl strösocker 2 msk malen kanel Sockerlag till pensling1 dl strösocker 1 dl vatten Övrigtpärlsocker 

Gör så här

1. Blanda ihop alla ingredienser till degen i en stor bunke. 
2. Antingen för hand eller i maskin.: knåda degen till smidig, låt sen jäsa under en fuktig bakduk i 2,5-3 timmar.
3. Blanda alla ingredienser till fyllningen och ställ åt sidan länge. Täck med plast. 
4. När degen jäst klart, sträck ut degen lite med händerna, och kavla sedan ut på mjölat bakbord. 
5. Bred ut fyllningen och rulla ihop degen till en rulle eller skär remsor och tvinna ihop till knyten.
6. Lägg bullarna på en plåt och låt jäsa under plastfilm i ca 2 timmar.
7. Koka ihop strösocker och vatten till sockerlagen, se till att sockret löst sig.
8. Strö över pärlsocker över bullarna och grädda i 200 grader i ca 10 minuter. Precis när bullarna kommer från ugnen penslar du med sockerlagen. Detta gör att bullarna får som en hinna på sig som gör att bullarna håller sig längre och får en otrolig glans.


                                                                 Trevlig Söndag
                                                                       Kram
                                                                      Yvonné

7 kommentarer:

  1. Åååhh så mycket gott du får till,inte bra för midjemåttet alls !! Hi Hi.....
    Jag(Rolle) äter nog godsakerna hellre än bakar dom...Hi hi

    Frugan är bra på att baka men vi håller igen...

    Ha det gott o ät försiktigt..Kram

    SvaraRadera
  2. Vattnas i munnen när jag ser bilderna!

    Kram

    SvaraRadera
  3. Jasså:) det blev bakning ändå? Förstod nästan det. Hördes på rösten hur du längtade att få sätta igång m baket...nu när du är hemma:) ser gott ut. Kram

    SvaraRadera
  4. Så mycket smaskens och jag som har fastedag idag!!! Kramar Elisabeth

    SvaraRadera
  5. Vilka vackra bullar. Säkert mycket goda! Kram

    SvaraRadera
  6. Har du bakat nu igen. Oh, vilka bullar smakade säkert väldigt gott............

    SvaraRadera
  7. Var inte alls hemma på Kanelbullens Dag, annars brukar jag också baka bullar då. Fast inte så konstnärliga som dina, verkligen snygga!

    Ha en skön helg!

    SvaraRadera