torsdag 20 september 2012

Mot Gällivare......

När vi var uppe på fjället igår, kom det in lite slöjmoln på sena em. Det var då vi bestämde oss för att åka ner för att övernatta. Det pratades om snö/regn.
I morse smattrade regnet på taket +3gr. Jag tog kameran med ut till den plats, som jag tog korten från igår kväll.

Någon brådska hade vi inte, utan den lilla dammsugaren plockades fram, för första gången.
Med dessa mattor, som är i små formsydda delar är det egentligen inte nödvändigt med en dammsugare. Det är enkelt att bara ta och skaka den delen som "behövs".  Men nu har vi den här lilla och den suger ganska bra.
Medans jag dammsög, blev Jakob uppringd av Johan på CaravanHallens verkstad. Han undrade hur vi hade det och om vi hade fått hjälp från Tyskland med vårat panel problem. Trevligt tycker jag att det är, att man bryr sig om sina kunder, en eloge till dig Johan.
Kiruna, förknippar man ju med gruva och ett besök nere i den hade vi velat göra. Men det var inte så lätt ordnat pga att man måste vara en grupp på 10-15 personer. Och vi var ju endast 2 personer! Gruvan, får bli en annan gång, när det är turistsäsong!
Eftersom vi övernattat vid Laxforsen, som är några kilometer ifrån Jukkasjärvi, begav vi oss till:
Har varit inne i ice-baren, som finns bredvid centralen i Stockholm. Vilket var en rolig upplevelse.
Nu, skulle vi få se det riktiga icehotellet. 
Allt blir ju inte, som man hoppats ha ha ha det såg ut så här.
Stängt, turistsäsongen är över.

Här inne görs isblocken, det är vad vi tror i alla fall.
Vad som däremot var öppet, var den lilla fina träkyrkan med Bror Hjorts målningar i trä.


När vi sedan klev in i bilen, så hade Jakob fått hundbajs under ena skon!
Det var bara att skura mattan i vattenpölen ha ha ha
Därifrån åkte vi till 
Längre än hit, kom vi inte.



Vände tillbaka till Jukkasjärvi och körde vidare till
Gällivare.
Uppe på 445m kom vi till snön!
Några snökedjor vart aldrig aktuellt, tur det, eftersom dom blev kvar hemma ha ha ha
Min väninna är född i Gällivare, men hon var inte i stan nu.
Regnet hade slutat men det var lite ruggigt, kändes som snö i luften. 
Dundret, i bakgrunden har nysnö.
Kyrkan, även denna i trä, var tyvärr stängd.
Är Gällivare först med Juldekorationen eller sist med att ta bort den??? 
Det kanske du Lena kan svara på? ha ha ha
Vi körde upp på Dundret.


Campingen bredvid vattnet var öppen och vi körde dit.
Vi köpte med oss Thaimat och hade en fin utsikt mot Dundret.
Kvällens solnedgång
Nu är det mörkt ute och temperatur är +7gr
Kanske att vi vandrar på Dundret i morgon, vädret får bestämma lite.

Kram
Yvonné











6 kommentarer:

  1. Ni räds varken regn, snö eller kyla.....eftersom ni åkt norr ut. Så långt upp som Kiruna har vi aldrig varit, men vem vet någon sommar kanske vi drar dit upp. Vackra kyrkor finns det ju i allla fall, synd bara att några av ers resmål var stängda. Om ett par veckor styr vi åt motsatt håll. Ha en fortsatt bra resa. (Ni ska få mer sol än vi)

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Så kul att ni är i mina trakter men så kallt :)
    Ha det bra på er resa hemåt.
    Ps. Kanske jul åter runt...Ds
    Kram Lena

    SvaraRadera
  3. Tråkigt att ni inte fick se is-hotellet uppbyggt o klart när ni ändå är så långt upp i norr. Men platsen fick ni iaf se:-) Men du vad söt eran dammsugare var:) :)En sån liten är bra att ha. Snön känns nära oss nu när man ser på dina bilder...huuua, inte än vill vi ha snö. Hoppas det dröjer. Helt otroligt vad mycket husvagnar det verkade vara vid Riksgränsen på campingen. Du hade en bild därifrån i ditt förra inlägg. Hoppas resan går bra för er. Hälsa Jacob. Kram till er båda

    SvaraRadera
  4. Usch o fy för snö,det gillar vi inte så det får dröja länge än !!!!
    Nu packar vi in det sista i våra resväskor o drar t Grekland o värmer upp oss för vi fryser och se era bilder från norr !!!!

    Ha det gott o kör lugnt......

    SvaraRadera
  5. HÄRLIGT! Jag har varit borta från bloggen några dagar, men nu ska jag kommentera! Härligt att ni for norrut! Jag blir mycket nostalgisk!

    Jag tillhör Jukkasjärvi församling och är döpt i denna röda träkyrka! Det är nästan nästan hemmaplan för mig! Sedan reser ni till Gällivare och Dundret! Min far ä'r förr på foten till Dundret och vi har vår skogsfastighet kvar där och mina farfölädrars hemman där, precis på andra sidan av den vita kyrkan, bakom Vasara älven. Det området heter faktist Andra Sidan (dvs. andra sidan älven)!

    Det roliga är att ni körde till Esrange. så har min mormor sin stuga där längs vägen, som ni passerat. Du kankse förstår att det är nostlagi av stora mått för mig att se bilder hemifrån. Det är faktiskt inte många svenskar som reser så långt upp som ni gör och inte denna årstid. Det ska ni ha kredit för! Kram

    SvaraRadera
  6. Hur i hela fridens namn kan ni köra NORRut, när man kan köra SÖDERut! NORRut finns inte i vår tankevärld!
    Men trots allt...ha det gôtt!

    SvaraRadera