fredag 31 augusti 2012

Ledig Från "Jobbet" Men....

här hemma är det Jobbigt värre!!!!
Vi har dragit igång ett Trädgårds Projekt, igen ha ha ha.
Tänk att man alltid ska komma på något, som man vill ändra på, när man har hus och trädgård. Den dagen då man bara lutar sig tillbaka i stolen och snurrar runt på tummarna och tycker allt är bra, tror jag aldrig kommer eller?
Vi har eller rättare sagt hade en ek, som Jakob har velat tagit bort sedan flera år tillbaka, men jag har inte velat. Tycker synd att ta bort träd, som har stått på en och samma plats, långt innan jag ens har flyttat hit och det vill ju inte säga lite ha ha ha Nu är det inte mer än 13 år sedan jag flyttade hit men om man ser att Jakob har bott här sedan 1969 och eken har funnits redan då, då är det länge sedan och trädet hade "några" år på nacken.
Men så har han bearbetat mig lite till och från och till slut så gav jag med mig, vilket resulterade i en massa jobb!!!
Här har vi eken innan

Här har Jakob börjat såga

Själv, så drar jag ner grenarna och kvistar dom rena.

Den gamla motorsågen, gav helt enkelt upp!
Det blev till att åka iväg och köpa en ny. Vilken skillnad det vart att ha en elektrisk motorsåg.  I stället för den gamla, där man skulle dra i ett snöre, som dessutom såg väldigt farligt ut, speciellt, när den skulle startas uppe i trädet!!!
Jakob, jobbar sig snabbt fram uppe i trädet.
Det är jag, som ligger "lite efter" med de stora grenarna, som ska kvistas.

 
Nu är trädet nertaget, förutom de två stammarna, som är avkapade. Det finns en klätterhortensia, som slingrat sig upp på bägge stammarna och vi vet inte riktgit, var, vi ska kapa dem. Bättre att ta lite i taget, liksom.
Nu återsår en del smågrenar, som ska flisas osv
Därefter ska en spalje sättas upp och klätterväxten planteras.
Vi har redan en spalje med en
Clematis Summer Snow
 
och det är en sådan vi har köpt till den nya spaljen.
 
Det var vad vi roade oss med igår, på torsdagen.
Idag, regnar det, vilken tur vi hade med gårdagens avverkning!
Jag ska iväg till jobbet snart.
 
Kram från oss i regnet
Yvonné

2 kommentarer:

  1. Ni har varit som ena små arbetsmyror du o Jacob. Oj vad duktiga ni har varit. Och fint blev det säkert:) man kanske skulle göra ändå som min man Kjell brukar säga. Sätta buskarna i lådor med hjul..för han tyckte att jag ville flytta nog så mycket i vårt förra hus:-) Nu vill jag inte ha någon plantering...det är skönast. Duktigt jobbat. Kram o trevlig helg

    SvaraRadera
    Svar
    1. Vi kännde oss riktigt duktiga efteråt. Nu återstår allt ris, det har regnat precis hela dagen och viljan att gå ut har uteblivit. Hoppas på uppehåll snart.
      Trevlig helg
      Kram Yvonné

      Radera