tisdag 10 januari 2012

Bok Tips!

Jag är en periodare, när det handlar om att läsa böcker. Ibland har det gått ett år och jag har inte läst en enda mening i en bok! Sedan vänder det och jag nästan slukar böcker, i rasande fart! Ibland hinner jag knappt smälta en bok, förräns jag kastar mig över nästa!
Jag har haft en liten sådan period nu och det är dessa böcker:
Du gamla, du fria
Ja vad ska jag säga om den?
Det som jag fastnade mest för, var hur fångenskapet i Africa utvecklade sig. Kanske för att jag har bott i Africa och tyckte det var intressant att följa.
En bok som passerade bara.

Sarahs Nyckel
däremot,
berör mig väldigt mycket. Får lov att lägga ifrån mig boken för att kunna smälta vad som egentligen händer, samtidigt som jag vill sträckläsa den!!!
Handlar om Sarah, en 10 årig judisk flicka. När familjen blir hämtad och bortförd av franska polisen i Paris 1942, gömmer o låser hon in sin lillebror i garderoben och stoppar nyckeln i fickan, i hopp om att snart komma tillbaka och öppna!!!!

Det har tydligen gjorts film på den, kanske den kommer att hyras efter jag läst färdigt boken?

Så här ser det ut, när jag och Nogger, vilar och  läser!!!

Kram
Yvonné o Nogger

7 kommentarer:

  1. Jag vill gärna sträck läsa så jag kommer till slutet, kanske därför jag inte läser så mycket. Nu har vi med oss en julklappsbok av Lisa Marklund "En plats i solen" den är på 470 sidor så jag kan nog inte sträckläsa den :-) Kan nog hålla med om det där med periodare.....så känner jag mig också ibland.

    SvaraRadera
  2. Oh så skönt det ser ut...liggandes i soffan med en bok....längtar till att jag ska få ro i kroppen till det snart. Tror jag ska ge mig en chans till det i morgon.

    SvaraRadera
  3. Vad mysigt det ser ut. Jag har inte läst någon av dessa böckerna.

    SvaraRadera
  4. Tack Tjejer för era kommentarer. Det är mysigt att ta sig den tiden och lägga sig ner med en bok. Att sedan Sir Nogger ligger på magen, gör ju sitt till, man blir liksom kvar i soffan för att inte "störa" honom!!

    SvaraRadera
  5. Hej! Skönt att se dig i soffan...Är du frisk nu? Saras nyckel var så bra.Kram Lena

    SvaraRadera
  6. Sarahs nyckel var både spännande och intressant! (Och en skrämmande påminnelse om världen vi lever i) Deckare läser jag inte ofta, även om det händer...

    SvaraRadera
  7. Lena:
    Jag jobbar på att inta "soffläge" lite oftare!! Bättre är jag men när man är på jobbet, då känns det att allt inte är helt ok, men men

    Freedomtravel:
    Tack för att du tipsade om Sarahs nyckel, i din blogg. Verklig en påminnelse om vad som hände i Paris, känns på något sätt så nära. Inte länge sedan vi var i Paris och gick runt på de gatorna, och som i mitt fall inte ens vetat om att det skett just där!!

    SvaraRadera